
기간: 2015.05. ~ 2016.04.
Funding: Hyundai Motor Company (KRW 100 million)
최근 생산성 중심의 기술(예: 산업용 로봇, 보조 웨어러블 도구)은 제조 과정에서 작업자의 역할과 경험보다 생산 능력에 더 중점을 두었고, 그 결과 작업이 단순하고 반복적이 되어 업무 의욕을 떨어뜨리고 있습니다. 이러한 맥락에서 본 프로젝트의 목표는 현재 단조로운 작업(예: 볼트 조임) 중에 작업자의 동기와 경험을 향상시키는 것입니다. 이를 통해 즐거운 목표와 피드백을 통해 근로자의 내재적 동기를 향상할 수 있는 AI 기반 게이미피케이션 기법을 새롭게 제안 및 그 유효성을 검증하였습니다.
English Summary:
Recent productivity-oriented technologies (e.g., industrial robots, assistive wearable tools) have more focused on production capacity rather than workers roles and experiences in the manufacturing process, and as a consequence, task have become simple and repetitive which is detrimental for work motivation. In this context, the aim of this project is to improve worker’s motivation and experience during current monotonous work (e.g., bolt tightening). We focused on AI-based Gamification as an effective design approach to improve worker’s intrinsic motivation by augmenting playful goal and feedback to previous demotivating context.